image

1400/11/29

سولفات آهن

سولفات آهن 19%

Iron sulfate

FeSO4,7H2O

آهن یکی از عناصر ضروری برای رشد همه گیاهان می‌ باشد که باعث تشکیل کلروفیل و بالا بردن سبزینگی گیاه و افزایش رشد و گلدهی و باردهی محصول می شود و درصورت کمبود آن کلروفیل به مقدار کافی در سلول های برگ ایجاد نمی‌ شود و برگها رنگ پریده به نظر می‌‌ آیند. البته بجز رگبرگ ها، کل سطح برگ زرد رنگ می‌ شود و ابتدا این علائم در برگ های جوان وقسمت بالای ساقه مشاهده می‌ شود و به تدریج کل گیاه را در بر می‌ گیرد.

لازم به ذکر است که عنصر آهن به صورت فرو یا دو ظرفیتی (Fe+2) توسط گیاه جذب می شود. با وجود اینکه این عنصر در خاک فراوان است علائم کمبود آن به وفور گزارش شده است. در خاک­های اسیدی و قلیایی این کمبود به علت فقدان آهن محلول بروز می­ نماید. علاوه بر این، مقدار بیش از حد عناصر دیگری مانند منگنز،  فسفر، مس، روی و نیکل در خاک ممکن است منجر به کمبود آهن گردد.

 

ترکیبات کود سولفات آهن:

سولفات آهن یک ترکیب معدنی ست که حاوی 19 درصد آهن و 34 درصد سولفات می­ باشد و از آن به عنوان کود در کشاورزی استفاده می­ شود.

 

روش مصرف کود سولفات آهن: 

نام محصول

مورد استفاده

مقدار مصرف

زمان استفاده

سولفات آهن

درختان مثمر

300-250 گرم برای هر درخت

زمستان چالکود

درختان جوان

200-150 گرم برای هر درخت

زمستان چالکود

زراعت

50-30 کیلوگرم در هکتار

قبل از کاشت

 

نکته:

مصرف کود دامی پوسیده به همراه سولفات آهن باعث افزایش کارایی و جذب بهتر این کود می­ شود.

 

احتیاط:

به هنگام گل دهی و اوایل دوره شکل گیری میوه نباید سولفات آهن را محلول پاشی نمود.

 

توجه:

استفاده از هر نوع کود برای اصلاح و تقویت خاک زمین زارعی و باغات را بر اساس نتیجه آزمون خاک و صرفاٌ با نظر کارشناسان مجرب و مهندسین سازمان جهاد و کشاورزی منطقه خود انجام دهید.