image

1400/11/29

سولفات منیزیم

سولفات منیزیم 23%

powdery MgSO4,xH2O

منیزیم از عناصر پر مصرف در گیاه بوده که نقش مهمی در تشکیل کلروفیل و رنگ سبز در گیاه دارد و کمبود آن در گیاه سبب کاهش مقدار کلروفیل و کند شدن رشد گیاه می‌ شود و علائم کمبود در گیاه به صورت بروز رنگ زرد بین رگبرگ­ های برگ­های مسن می‌ باشد و جذب سایر عناصر غذایی مخصوصاً فسفر را تنظیم خواهد کرد و به عنوان انتقال دهنده فسفر به دانه در گیاهان و فعال کننده برخی آنزیمها عمل خواهد نمود. کمبود منیزیم موجب کاهش مقاومت گیاهان به سرمازدگی می‌ شود. طول مدت انبارداری میوه‌ها هم کم می‌ شود و بروز کمبود با سن درختان رابطه مستقیم دارد. منیزیم مانند کلسیم و پتاسیم به صورت یون از محلول خاک جذب گیاه می‌ شود و برعکس کلسیم در گیاه پویا می ­باشد و از بافت­ های مسن به بافت­های جوان منتقل می‌ شود و جذب آن توسط گیاه بستگی به غلظت این یون در فاز خاک، درصد اشباع منیزیم و مقدار سایر کاتیون­ها مثل کلسیم و آمونیوم- پتاسیم در خاک دارد. کود سولفات منیزیم از متداول­ ترین کودهای منیزیمی قابل استفاده در محصولات زراعی و باغی می­ باشد و این کود را می‌ توان قبل از کاشت به همراه سایر کودها به خاک اضافه نمود که موجب می‌ شود بذر زودتر جوانه زده و مقدار پروتئین محصول هم زیادتر می‌ شود. کاربرد این کود بخصوص در مناطقی با بارندگی زیاد متداول است. منیزیم در درختانی که تولید روغنی می کنند مانند زیتون نقش مثبتی در افزایش روغن تولیدی دارد. سولفات منیزیم باعث زودتر جوانه زدن بذر، افزایش مقدار پروتئین محصول، افزایش سبزینه گیاه، افزایش میزان عملکرد و افزایش میزان روغن در درختان روغنی می­ شود.

 

ترکیبات کود سولفات منیزیم:

سولفات روی یک ترکیب معدنی ست که حاوی 23 درصد منیزیم و 20 درصد سولفات می­ باشد و از آن به عنوان کود در کشاورزی استفاده می­ شود.

 

روش مصرف کود سولفات منیزیم:

نوع

مورد استفاده

مقدار مصرف

زمان استفاده

سولفات منیزیم

نهال­های جوان

200-150 گرم برای هر درخت

زمستان- چالکود

درختان مثمر

300-200 گرم برای هر درخت

زمستان- چالکود

زراعت

بسته به آنالیز خاک

-

 

نکته:

مصرف کود دامی پوسیده به همراه سولفات منیزیم باعث افزایش کارایی و جذب بهتر این کود می­شود.

 

احتیاط:

به هنگام گل دهی و اوایل دوره شکل گیری میوه نباید سولفات منیزیم را محلول پاشی نمود.

 

توجه:

 استفاده از هر نوع کود برای اصلاح و تقویت خاک زمین زارعی و باغات را بر اساس نتیجه آزمون خاک و صرفاٌ با نظر کارشناسان مجرب و مهندسین سازمان جهاد و کشاورزی منطقه خود انجام دهید.