image

1401/02/21

نخل شامادورا

همه چیز درباره روش نگهداری نخل شامادورا

 

خل شامادورا از جمله گیاهان گرمسیری است که نگهداری آسانی داشته و می‌توانید به‌راحتی از آن در داخل خانه نگهداری کنید. شامادورا از دوران ویکتوریا تا به امروز گیاه پرطرفداری برای نگهداری در منزل بوده و این روزها پای آن به دفاتر کار، مدارس و مراکز خرید نیز باز شده است. دلیل این موضوع نیز واضح است، نگهداری نخل شامادورا آسان بوده و ظاهر سرسبز و زیبایی دارد. جالب است بدانید که با با افزایش سن شامادورا، برجستگی‌هایی شبیه به بامبو نیز در امتداد تنه ایجاد می‌شود که آن را حقیقتا تماشایی و جذاب خواهد کرد. پس اگر دنبال خرید گیاه آپارتمانی زیبا و درعین‌حال شرایط نگهداری آسان هستید، نخل شامادورا را انتخاب کنید

 

مشخصات کلی نخل شامادورا

  • خانواده: نخل
  • گونه: نخل کوهی
  • نام‌های دیگر: نخل پارلور، شامادورا الگانس
  • بومی: آمریکای مرکزی به‌خصوص مکزیک و گواتمالا
  • ارتفاع رشد: اغلب بین 30 الی 130 سانتی‌متر و به‌ندرت حدود 200 سانتی‌متر
  •  

مقدمه‌ای در مورد نخل شامادورا

 

نخل شامادورا از جمله گیاهانی است که سخت‌گیر نیست و با فراهم کردن حداقل شرایط نگهداری نیز به زندگی خود ادامه خواهد داد. بااین‌حال اگر خواهان سرزندگی و شادابی و رشد مداوم آن هستید، لازم است همیشه مراقب آن باشید و به آن رسیدگی کنید. نکته جالبی که در مورد نخل شامادورا وجود دارد این است که اگر در طول نگهداری از نخل شامادورا نور کافی به این گیاه برسد، گیاه در فصل بهار گل‌های زرد رنگی می‌دهد. بااین‌حال اگر گیاه شما گل نداد نگران نباشید این یک اتفاق طبیعی است زیرا گیاه شما در داخل خانه است و معمولا در خانه این اتفاق برای گیاه رخ نخواهد داد.

 

خل شامادورا می‌تواند در نور کم و حتی نور مصنوعی نیز باطراوت بماند و این خصوصیت باعث شده تا نخل شامادورا یکی از محبوبترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری در خانه باشد. جالب است بدانید اگر نخل شامادورا در بیرون از خانه کاشته شود می‌تواند بیش از دو متر رشد کند. البته که در خانه نیز اگر شرایط نگهداری نخل شامادورا مناسب باشد، ارتفاع آن به یک متر خواهد رسید.

 

 

 

روش نگهداری نخل شامادورا

 

خاک مناسب برای نگهداری از نخل شامادور

 

برای ایجاد بهترین شرایط نگهداری و عملکرد نخل شامادورا آن را در یک خاک غنی و در گلدانی متوسط بکارید که به‌خوبی زهکشی شده باشد. چون اگر خاک گیاه بیش‌ازحد سنگین باشد یا آب را بیش‌ازحد در خود نگه دارد، ریشه‌های گیاه دچار مشکل می‌شوند و درنهایت به نابودی گیاه شما منجر خواهد شد.

اکثر اوقات خاک‌های آماده سنگین هستند، ازاین‌رو بهتر است موقع خرید خاک آن را بررسی کرده و ببینید زهکشی آن چطور است. اگر خاک آب را به‌سختی تخلیه می‌کند، بهتر است زهکشی خاک را با پوکه، شن و ماسه بهبود ببخشید.

علاوه‌بر توجه به زهکشی توجه داشته باشید که برخی از خاک‌های آماده حاوی موادی هستند که در طول زمان نقش کود‌دهی را نیز انجام می‌دهند. ازاین‌رو موقع تهیه خاک این نکته را نیز از فروشنده سوال کرده و در صورت وجود مواد مغذی در خاک تا چند ماه از کوددهی به گیاه خود خودداری کنید، چراکه در صورت کوددهی احتمالا سوختن ریشه‌ها و ازبین رفتن گیاه شما بالاست.

گفتنی است شما می‌توانید خودتان یک خاک ترکیبی خوب برای نخل شامادورا خود درست کنید، به‌این‌منظور می‌توانید از هر کدام از یکی از ترکیب‌های زیر استفاده کنید:

 

  • یک بخش خاک گلدان را با یک بخش شن
  • مخلوط یک بخش پوکه، یک بخش خاک گلدان و یک بخش شن درشت
  • مخلوط یک بخش کمپوست، یک بخش پوکه و یک بخش پرلیت

یادتان باشد مهم‌ترین بخش برای آماده کردن خاک مناسب برای نگهداری نخل شامادورا این است که مطمئن باشید، خاک درست شده به‌راحتی آب را تخلیه می‌کند یا به‌عبارتی زهکشی عالی دارد. پس اگر دیدید که آب روی سطح خاک می‌ماند و به آهستگی فرو می‌رود، خاکی که درست کردید سنگین است و باید اصلاح شود.

 

 

نور مورد نیاز برای نگهداری از نخل شامادورا

 

یکی از بهترین خصوصیات شامادورا این است که می‌تواند در نور کم یا نور مصنوعی نیز شاداب بماند. قابلیتی که بیشتر گیاهان خانگی از آن بی‌نصیب هستند. اما این به‌این‌‌معنا نیست که بهترین شرایط نوری برای نگهداری از نخل شامادورا نور کم است، بلکه بهترین شرایط نوری برای رشد بهتر این گیاه، قرار دادن آن در محیطی پر نور است که نور به‌صورت غیرمستقیم به آن برسد.

اگر قرار است محل نگهداری نخل شامادورا کنار پنجره باشد بهتر است پنجره‌ای غربی یا شرقی باشد که آفتاب عصر یا صبح به آن برسد. در طول نگهداری از نخل شامادورا زمانی که دیدید که شاخه‌های گیاه بیش‌ازحد بزرگ شده و موج‌های کوچکی دارد، نشانه آن است که محل قرار گیری گیاه تاریک است.

نخل شامادورا را می‌توانید به بیرون از خانه نیز منتقل کنید، منتها اگر قصد اینکار را دارید، بهتر است در فصلی گرم باشد و همچنین باید مواظب باشید که گیاه در جایی قرار نگیرد که نور مستقیم به آن برسد، زیرا نور مستقیم باعث سوختن برگ‌های آن خواهد شد. قبل از شروع بادهای سرد پاییزی یا زمستانی نیز شامادورا را به داخل خانه برگردانید