image

1400/11/29

سولفات منگنز

سولفات منگنز 31/8%

Powdery  MnSO4,xH2O

منگنز از عناصر غذایی کم مصرف محسوب می شود. این عنصر نقش ضروری در عمل تنفس داشته و فعال کننده آنزیم­ هایی مانند نیتریت ردوکتاز بوده که در متابولیسم ازت دخالت دارد. منگنز در خاک به شکل کاتیون دو ظرفیتی Mn+2 جذب می­ شود. منگنز نقش اساسی در تشکیل کلروپلاست و همچنین سیستم ­های آنزیمی گیاهان داشته و مصرف کود سولفات منگنز موجب بهبود فتوسنتز در گیاهان و افزایش تولید محصولات خواهد گردید. منگنز همچنین فعال کننده تعداد زیادی آنزیم در سایر جانداران بخصوص انسان می­ باشد. آهکی بودن خاک ، قلیایی بودن و pH بالا، استفاده نامتعادل از کودها و فقر مواد آلی در خاک از جمله عواملی هستند که قابلیت استفاده از این عنصر غذایی را برای گیاهان محدود کرده و باعث کمبود عنصر منگنز در دسترس گیاهان شده و خسارت فراوانی را بر میزان تولید و کیفیت محصولات کشاورزی وارد می­ کند. در خاک هایی که میزان آهک بالاست مقدار منگنز قابل دسترس کم است. مهمترین علامت کمبود منگنز بروز حالت زردی بین رگبرگها در برگهای پیر می­ باشد این حالت بویژه در سر شاخه های بالاتر بیشتر مشاهده می­ شود و گاهی نیز با توقف رشد سر شاخه ها همراه است.

 

روش مصرف کود سولفات منگنز:

نوع

مورد استفاده

مقدار مصرف

زمان استفاده

سولفات منگنز

نهال­های جوان

50 گرم برای هر درخت

زمستان- چالکود

درختان مثمر

100 گرم برای هر درخت

زمستان- چالکود

زراعت

بسته به آنالیز خاک

-

 

نکته:

کود سولفات منگنز در درختان مرکبات و هلو تاثیر چشمگیری دارد. همچنین مصرف کود دامی پوسیده به همراه سولفات منگنز باعث افزایش کارایی و جذب بهتر این کود می­ شود.

 

احتیاط:

به هنگام گل دهی و اوایل دوره شکل گیری میوه نباید سولفات منگنز را محلول پاشی نمود.

 

توصیه:

استفاده از هر نوع کود برای اصلاح و تقویت خاک زمین زارعی و باغات را بر اساس نتیجه آزمون خاک و صرفاٌ با نظر کارشناسان مجرب و مهندسین سازمان جهاد و کشاورزی منطقه خود انجام دهید.