image

1400/11/29

سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم

Patassium sulfate K2SO4

NPK ( 0 - 0 - 50)

پتاسیم یک عنصر ضروری برای رشد و نمو گیاهان بوده و فراوان ترین کاتیون موجود در سلول های گیاهی است و حدود 10% از وزن خشک گیاه را شامل می شود. اولین نقش پتاسیم در فعال کردن آنزیم ها بوده و در فرآیندهای متابولیکی بویژه تولید پروتئین و قند وظیفه­ ای اساسی بر عهده دارد. همچنین وجود یون پتاسیم برای نگهداری آب در گیاهان مخصوصاً در شرایط خشکی بسیار ضروری می­ باشد. پتاسیم به عنوان یکی از سه عنصر اصلی مورد نیاز گیاهان نقش بسیار مهمی را در بهبود کیفیت محصول، افزایش مقاومت گیاهان در برابرتنش­ های محیطی نظیر خشکی، سرما، شوری و نیز کاهش بیماری­ها و آفات و افزایش خاصیت انبارداری محصولات زراعی و باغی می­ شود. پتاسیم همانند نیتروژن و فسفر بسیار متحرک بوده از این رو کمبود آن ابتدا در برگ­های مسن ظاهر می­ شود. این علائم شامل لکه­ ای شدن یا لکه زردی است که در نهایت منجر به نکروزه شدن حاشیه برگ می­ شود. ساقه­ ها کوتاه و ضعیف شده و حساسیت گیاه نسبت به پوسیدگی ریشه افزایش می­ یابد. سولفات پتاسیم یک منبع بسیار عالی برای تأمین پتاسیم و گوگرد مورد نیاز گیاه می باشد. وجود عنصر گوگرد به جذب آن در خاک توسط ریشه و همچنین نفوذ پتاسیم به روزنه های کوتیکول برگ بسیار موثر می باشد. این کود شیمیایی بدلیل دارا بودن پتاس در افزایش تولید، بهبود مقاومت گیاهان در برابر تنش های محیطی نظیر خشکی، سرما، شوری و نیز کاهش بیماری ها و آفات، باعث بهبود کیفیت محصول و افزایش خاصیت انبارداری آن می­ گردد. این کود شیمیایی کمبود پتاسیم را جبران نموده و بدلیل وجود سولفات باعث کاهش pH در خاک­های قلیایی می ­گردد. همچنین این کود شیمیایی باعث حلالیت ریزمغذی های موجود در خاک و جذب آنها توسط گیاهان می­ گردد و باعث افزایش مقاومت گیاه به سرما و سایر تنش های محیطی می­ شود.

 

روش مصرف کود سولفات پتاسیم:

نوع

مورد استفاده

کودآبیاری

محلول پاشی

سولفات پتاسیم

درختان مثمر

20-15 کیلوگرم در هکتار

5-4 کیلوگرم در هکتار

زراعت

15-10 کیلوگرم در هکتار

4-3 کیلوگرم در هکتار

سبزیجات و محصولات گلخانه

15-10 کیلوگرم در هکتار

4-3 کیلوگرم در هکتار


نکته:

کود پودری سولفات پتاسیم بدلیل قابیلت انحلال بسیار بالای آن و عدم رسوب در سسیستم ­های آبیاری، لذا پس از حل نمودن در آب، در سیستم های آبیاری به صورت آبیاری قطره ای، محلولپاشی روی شاخ و برگ گیاهان نیز استفاده می شود. همچنین سولفات پتاسیم را می توان به عنوان منشاء تامین پتاسیم و گوگرد در کشت های هیدروپونیک به کار برد.

 

احتیاط:

به هنگام گل دهی و اوایل دوره شکل گیری میوه نباید سولفات پتاسیم را محلول پاشی نمود.

 

توصیه:

استفاده از هر نوع کود برای اصلاح و تقویت خاک زمین زارعی و باغات را بر اساس نتیجه آزمون خاک و صرفاٌ با نظر کارشناسان مجرب و مهندسین سازمان جهاد و کشاورزی منطقه خود انجام دهید.