image

1400/11/29

سولفات روی

سولفات روی 22%

Zinc sulfate

 ZnSO4,7H2O             

عنصر روی یکی از عناصر ضروری برای رشد همه گیاهان می‌ باشد که برای فعالیت­ های آنزیمی، تولید هورمون­ های رشد، تلقیح، باروری و تشکیل میوه ضروری بوده و کمبود آن باعث ریزبرگی، تاخیر در باز شدن برگ­ ها و گل­ ها، ریزش میوه، سر خشکیدگی و محدودیت رشد می­ شود. این عنصر فعال کننده بیش از 300 نوع آنزیم در انسان، دام و گیاه است.

کمبود روی در خاک ­های آهکی با pH بالا در ایران شایع و علائم و عوارض ناشی از کمبود این عنصر در اکثر نقاط ایران به چشم می خورد. آهکی بودن خاکها، pH بالا، ماده آلی کم و مصرف زیاد کودهای فسفاته و ازت عواملی هستند که قابلیت استفاده عنصر روی را برای گیاهان محدود کرده و خسارات جبران ناپذیری را بر میزان تولید وکیفیت محصولات وارد می ­نماید. استفاده از کودهای شیمیایی حاوی این عنصر به خصوص به همراه ماده آلی و گوگرد باعث بهبود شرایط تغذیه­ ای گیاهان می­ شود.

 

ترکیبات کود سولفات روی:

سولفات روی یک ترکیب معدنی ست که حاوی 24 درصد روی و 33 درصد سولفات می­ باشد و از آن به عنوان کود در کشاورزی استفاده می­ شود.

 

روش مصرف کود سولفات روی:

نام محصول

مورد استفاده

مقدار مصرف

زمان استفاده

سولفات روی

نهال­ های جوان

150-50 گرم برای هر درخت

زمستان چالکود

درختان مثمر

300-150 گرم برای هر درخت

زمستان چالکود

زراعت

50-30 کیلوگرم در هکتار

قبل از کاشت

 

نکته:

مصرف این کود به صورت 1 تا 2 سال در میان از کمبود این عنصر جلوگیری می­کند. مصرف این کود مخلوط با کود حیوانی خصوصاً در محدوده فعالیت ریشه باعث افزایش کارآیی کود سولفات روی می شود.

 

احتیاط:

به هنگام گل دهی و اوایل دوره شکل گیری میوه نباید سولفات روی را محلول پاشی نمود.

 

توجه:

استفاده از هر نوع کود برای اصلاح و تقویت خاک زمین زارعی و باغات را بر اساس نتیجه آزمون خاک و صرفاٌ با نظر کارشناسان مجرب و مهندسین سازمان جهاد و کشاورزی منطقه خود انجام دهید.