image

1397/08/09

پیش بینی تولید 90 هزارتن زیتون در سال جاری/نیازی به واردات زیتون کنسروی نداریم
جلالت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

یک مقام مسئول گفت: با وجود سرمازدگی و خشکسالی پیش بینی می شود که تولید زیتون به 90 هزارتن در سال جاری برسد.

پیش بینی تولید 90 هزارتن زیتون در سال جاری/نیازی به واردات زیتون کنسروی نداریمنادر جلالت عضو شورای ملی زیتون در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید زیتون در سال جاری اظهار کرد: علی رغم سرمازدگی باغات زیتون در استان های گلستان، سمنان،مرکزی و خشکسالی در فارس،میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چندانی نداشته است.
 
وی با اشاره به اینکه زیتون کنسروی روی دست تولیدکنندگان مانده است،افزود: افزایش تولید زیتون کنسروی در سال گذشته موجب شد تا بسیاری از کشاورزان به سمت و سوی تولید روغن زیتون روی بیاورند.
 
جلالت، تولید دانه زیتون را ۸۰ تا ۹۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ هزارتن از این میزان به تولید کنسرو و مابقی روغن اختصاص یافت و امسال پیش بینی می شود که ۵۰ درصد تولید به سمت روغنی برود.
عضو شورای ملی زیتون سرانه کنونی روغن زیتون را ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم اعلام کرد و گفت: براین اساس ۱۶ تا ۱۷ کیلو روغن در کشور مصرف می شود که پیش بینی می شود ۴ تا ۵ هزارتن از این میزان در داخل تولید شود.

وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات  زیتون کنسروی نداریم، بیان کرد: با وجود افزایش مصرف زیتون کنسروی در مقایسه با دیگر کشورها، اما نیازی به واردات نداریم.
 
جلالت در پایان سرانه مصرف روغن زیتون کنسروی در دنیا را ۴۵۰ گرم اعلام کرد و گفت: این در حالی است که سرانه مصرف روغن زیتون در ایران به ۷۰۰ گرم نیز می رسد که از این رو انتظار می رود تعادلی میان مصرف روغن زیتون و زیتون کنسروی برقرار شود که این امر در کاهش واردات روغن تاثیر بسزایی دارد.
برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان کشاورزی