image

1397/09/14

قاچاق خاک کشاورزی صحت ندارد/ریالی اعتبار به بهبود وضعیت خاک در برنامه ششم اختصاص نیافت
معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

اکبری گفت:با گذشت ۴ سال از مسئولیتم در معاونت آب و خاک، تاکنون یک مورد قاچاق خاک گزارش نشده است.

قاچاق خاک کشاورزی صحت ندارد/ریالی اعتبار به بهبود وضعیت خاک در برنامه ششم اختصاص نیافتعلی مراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با ۱۴ آذر، روزجهانی خاک به تشریح میزان فرسایش خاک، اهمیت خاک نسبت به منابع آبی، میزان بودجه سالانه در برنامه ششم توسعه و قاچاق خاک پرداخت و راهکارهایی برای حل این معضلات ارائه کرد که متن آن به شرح زیر است:

 بی توجهی به منابع خاکی زنگ خطری برای امنیت غذایی

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به آنکه مسئله خاک از آب مهم تر است، چرا این منبع حیات بشر نسبت به آب مورد غفلت قرار گرفته است؟

اکبری: اگرچه آب و خاک دو عنصر پایه تولید هستند، اما به اعتقاد بنده اهمیت خاک نه تنها از آب کمتر نیست بلکه به سبب آنکه خاک مخزن آب است و منابع آبی همیشه در بستر خاک به تولید تبدیل می شود، به مراتب مهم تر است.

اگر منابع خاک کشور دچار مشکل شود به طوریکه نتوانیم ظرفیت نگه داری آب در خاک را بالا بریم  یا  به سبب آلودگی خاک و فقدان مدیریت نتوانیم اصلی ترین بستر تولید را فراهم  و از منابع خاکی حفاظت و مراقبت کنیم، شکی نیست که در امر تولید دچار مشکل خواهیم شد.

کشورهایی که از منابع خاکی شان نتوانند بنا به هر دلیلی حفاظت کمی و کیفی داشته باشند، بی شک در آینده با چالش هایی در تامین امنیت غذایی روبرو خواهیم شد.

تشکیل یک سانتی متر خاک،   ۱۰۰ تا هزار سال زمان نیاز دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا برخی کارشناسان معتقدند که اهمیت خاک از آب بیشتر است و نباید مورد غفلت قرار گیرد؟

اکبری: خاک بالعکس آب عنصر تجدید پذیر نیست و اگر باشد، تجدید پذیری آن در یک یا دو نسل اتفاق نمی افتد چرا که  تشکیل یک سانتی متر خاک در بستر سنگ مادر ۱۰۰  تا هزار سال زمان نیاز دارد که به همین علت نمی توان گفت خاک تجدید پذیر است و اگر کشوری از آن غفلت کند به طوریکه این منبع با ارزش را از دست بدهد، قرن های متمادی طول می کشد تا مجددا صاحب این ذخایر ارزشمند شود.

ردپای خاک برای اولین بار در برنامه ششم توسعه دیده شد

باشگاه خبرنگاران جوان: برای بهبود کنترل وضعیت خاک در برنامه ششم توسعه چه اقداماتی انجام شده است؟

اکبری: در برنامه ششم توسعه برای اولین بار رد پای خاک در برنامه دیده می شود که در این برنامه مجلس دولت را موظف کرده که سالانه  ۵۰۰ هزار هکتار و در طول برنامه ۲.۵میلیون هکتار بهبود وضعیت خاک کشاورزی انجام شود.

اعتباری تا کنون به بهبود وضعیت خاک کشاورزی در برنامه ششم توسعه اختصاص نیافته است

باشگاه خبرنگاران جوان: منابع مورد نیاز برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه چقدر است؟

اکبری: اگرچه در برنامه ششم توسعه ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای تحقق اهداف بهبود وضعیت خاک کشاورزی پیش بینی شده، اما تا کنون رقمی اختصاص نیافته است.

برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان کشاورزی