image

1397/09/27

افزایش مجدد نرخ خرید تضمینی گندم به نفع اقتصاد ملی نیست
ایمانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

یک مقام مسئول گفت: با توجه به آنکه افزایش مجدد قیمت تضمینی گندم تاثیر نامناسبی در اقتصاد داشته باشد، از این رو به نفع اقتصاد ملی نیست.

روز/ افزایش مجدد نرخ خرید تضمینی گندم به نفع اقتصاد ملی نیستعلیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه افزایش مجدد قیمت‌ تضمینی گندم‌‌ به نفع اقتصاد ملی نیست، اظهار کرد: اگرچه بنده به عنوان یک‌کشاورز از افزایش مجدد نرخ گندم‌ ناراضی نیستم، اما این امر می تواند اثر سوء در اقتصاد به همراه داشته باشد.

وی افزود: با وجود آنکه نمایندگان مجلس به عنوان‌ناظر بر اجرای قانون‌ می توانند اقدام به استیضاح وزیر جهاد کشاورزی و‌پیگیری حقوق کشاورزان از مراجع قضایی کنند، اما جای این سوال مطرح است که چرا نمایندگان مجلس نسبت به ثبات قیمت خرید تضمینی دو سال‌پیش هیچ گونه واکنشی نداشتند.

ایمانی ادامه داد: دولت در اجرای قانون خرید تضمینی براساس چارچوب قانونی و مصلحت عمومی جامعه نرخی را اعلام می کند و تنها قشر خاصی را نمی بیند.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۶۰۰ تومان مناسب است


به گفته وی اگر دولت از ابتدا نرخ ۱۶۰۰ تومانی را برای سال زراعی جدید اعلام‌می کرد، این توقع در بین کشاورزان ایجاد نمی شد که در صورت‌ تجمع و اعتراض می توانند قیمت را مجددا افزایش دهند.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: نرخ ۱۶۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۷_۹۸ بر اساس‌هزینه های شخم، کود، مبارزه با آفات و بیماری،‌سود سرمایه در گردش، سود کشاورز ،۵ درصد هزینه غیر پیش بینی نشده و عملکرد گندم به طور متوسط در ۳.۸۰۰ تن محاسبه شده است در حالیکه حداقل باید در ۶ تن یا ۷ تن در هکتار محاسبه شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش مجدد قیمت تضمینی گندم در نرخ خدمات و کالاهای کشاورزی و قیمت نان تاثیر بسزایی دارد، گفت: براین اساس افزایش مجدد به نرخ ۲ هزار تومان اثرات سوء به دنبال دارد.

ایمانی ادامه داد: دولت علاوه بر خرید تضمینی گندم، اقدامات حمایتی دیگر جهت دفاع از حقوق کشاورزان همچون اختصاص یارانه به کودهای کشاورزی، ثبات قیمت کود در ۵ سال اخیر و‌ تخصیص یارانه ۸۵ درصدی به سامانه آبیاری تحت فشار انجام داده است‌.

به گفته وی از کمیسیون‌مجلس انتظار می رود که در برنامه ششم توسعه با فشار آوردن بر دولت بندی را ایجاد کند تا در حوادث غیر مترقبه بانک ها را مجاب کنند تا کشاورزان را حمایت کنند.

ایمانی در پایان افزایش عملکرد در واحد سطح را امری ضروری برشمرد و گفت: تا زمانیکه افزایش بهره وری در واحد سطح و کاهش ضایعات در مزارع رخ دهد، افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در اقتصادی بودن تولید تاثیری ندارد.

برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان کشاورزی