image

1397/09/15

سطح گلخانه‌های کشور به ۴۸ هزار هکتار می‌رسد/افزایش ۱۰ برابری تولیدخیار و گوجه فرنگی در فضای گلخانه نسبت به آزاد
منصوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

یک مقام مسئول گفت: برنامه وزارت جهاد کشاورزی آن است که سطح گلخانه‌های کشور را از ۱۳ هزار هکتار فعلی به ۴۸ هزار هکتار در افق ۱۴۰۴ برساند.

سطح گلخانه‌های کشور به ۴۸ هزار هکتار می‌رسد/افزایش ۱۰ برابری تولیدخیار و گوجه فرنگی در فضای گلخانه نسبت به آزادعلی اشرف منصوری مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ها یکی از سیاست‌های محوری دولت و وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود، اظهار کرد: توسعه گلخانه‌ها با هدف افزایش بهره وری آب، ایجاد اشتغال، توسعه صادرات و ارز آوری و عرضه محصولات خارج از فصل به بازار دنبال می‌شود.

به گفته وی در شرایط فعلی اقتصاد، تولید محصولات گلخانه‌ای به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی دولت و اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود.

منصوری ادامه داد: برنامه وزارتخانه آن است که سطح گلخانه‌های کشور را از ۱۳ هزار هکتار فعلی به ۴۸ هزار هکتار در افق ۱۴۰۴ برساند.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه محدودیتی در اعطای تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی به احداث واحد‌های گلخانه‌ای وجود ندارد، بیان کرد: بر این اساس متقاضیان پس از ارائه اسناد و مدارک خود به بانک می‌توانند تسهیلات لازم را دریافت کنند.


بیشتر بخوانید: احداث ۲۷۶۳ هکتار گلخانه در سال جاری/ایران ۱۰۰ میلیون دلار سازه و نهاده گلخانه ای صادر کرد


وی با تکذیب اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر آنکه گلخانه‌های پیشرفته از استاندارد کافی برخوردار نیستند، گفت: هم اکنون یکی از کشور‌های صادرکننده سازه‌های گلخانه‌ای هستیم که این امر نشان می‌دهد اظهار نظر کارشناسان صحت ندارد.

منصوری با اشاره به اینکه نرم تولید محصولات گلخانه‌ای کشور با جهان برابری می‌کند، بیان کرد: در آغاز فعالیت واحد‌های گلخانه‌ای دانش و تکنولوژی پایین بود، اما هم اکنون به دلیل داشتن دانش و تکنولوژی سازه‌های متنوعی ساخته شدند به طوریکه از لحاظ کیفیت محصول تفاوتی با سایر کشور‌ها نداریم.

مدیرعامل شهرک‌های کشاورزی متوسط تولید گوجه فرنگی و خیار در فضای آزاد را ۳۰ تا ۳۵ تن اعلام کرد وافزود: این در حالی است که به ازای هر هکتار گلخانه مدرن و پیشرفته امکان تولید تا ۸۰۰ تن وجود دارد که این امر بیانگر افزایش حداقل ۱۰ برابری تولید نسبت به فضای آزاد است.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه توسعه گلخانه‌ها در توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، رفع مشکلات منابع آبی و رقابت پذیری محصول نسبت به فضای آزاد تاثیر بسزایی دارند، از این رو انتظار می‌رود که تصمیم‌های دولت و مجلس شورای اسلامی بر توسعه فعالیت‌ها باشد.

برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان کشاورزی