image

1397/09/11

کمبودی در توزیع میوه شب یلدا وجود ندارد/تولید سیب درختی در ایران سه برابر مصرف داخل
نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شادلو گفت: با توجه به رشد ۲۰ درصدی تولید مرکبات و انار و شرایط مساعد تولید خرمالو، کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد.

کمبودی در توزیع میوه شب یلدا وجود ندارد/تولید سیب درختی در ایران سه برابر مصرف داخلمجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در تولید محصولات باغی نداریم، اظهار کرد: با توجه به رشد حداقل 20 درصدی تولید مرکبات و انار نسبت به مدت مشابه سال قبل،مشکلی در تامین مصرف داخل و حتی ظرفیت صادراتی سال های قبل نداریم.

وی تولید خرمالو در سال جاری را متعادل اعلام کرد و افزود: براین اساس در توزیع خرمالو و سایر اقلام شب یلدا کمبودی وجود ندارد.

شادلو ادامه داد: با توجه به افت 30 درصدی تولید محصولات در نوار سردسیری و همچنین سیب ناشی از سرمازدگی ، افزایش قیمت نسبت به سال گذشته امری طبیعی است.


بیشتر بخوانید: مشکلی در تامین و توزیع میوه نداریم/ سودجویی دلالان عامل اصلی گرانی میوه


این مقام مسئول تولید سیب در ایران را سه برابر مصرف داخل اعلام کرد و گفت: براین اساس طی سالهای اخیر کشاورزان با دغدغه بازار و عدم تامین هزینه های تولید و جمع آوری محصولات روبرو بودند، درحالیکه امسال به سبب کاهش یک سومی تولید نسبت به سال گذشته تاحدودی قیمت ها تغییر یافته است.

وی  تولید سیب درختی در سال جاری را جوابگوی نیاز بازار داخل و صادراتی اعلام کرد و گفت: اگرچه تولید این محصول تا حدودی نسبت به مدت مشابه سال قبل افت کرده است، اما در عرضه هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: با توجه به آنکه تورم در بخش کشاورزی همانند سایر بخش هاست و به عبارتی تولیدکنندگان با افزایش دو برابری هزینه های تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شدند؛ بنابراین تغییر قیمت در بازار نهایی محصول امری طبیعی است.

شادلو حداکثر اختلاف قیمت در عمده فروشی تا خرده فروشی را 25 تا30 درصد اعلام کرد و افزود: وقتی قیمت کالا در میادین عمده فروشی مشخص می شود، از این رو دستگاه های ذی ربط با اعمال نظارت کافی می توانند از سودجویی دلالان و عوامل واسطه جلوگیری کنند.

به گفته وی اگرچه  تولید برخی محصولات  نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 30 تا 40 درصدی در بازار روبرو شده است، اما در مجموع محدودیتی در عرضه وجود ندارد.

این مقام مسئول در پایان قیمت گذاری میوه در میادین میوه و تره بار استان ها را بهترین راهکار دانست و گفت: قیمت میوه از عمده فروشی به بعد توسط دستگاه های ذی ربط باید رصد شود چرا که به دلیل فشار اقتصادی حاکم بر کشور دچار تهدیدهایی هستیم که سودجویی عوامل واسطه و دلال در بازار داخل نوعی آب بر آسیاب دشمن ریختن است.

برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان کشاورزی