image

1401/03/28

نکات مهم در تولید نشا

 

 

 

برخی از گیاهان مثل انواع گوجه،بادمجان ،فلفل ،کاهو،کلم و خیلی از گل هارا بهتر است مستقیم نکاشته و ابتدا اقدام به خزانه کردن و تولید نشا کنیم .

یک گلدان کوچک معمولی را در نظر بگیرید. در آن ترکیبی از خاک باغچه بعلاوه حالا یا (ورمی کمپوست یا پیت ماس یا کود حیوانی حتما پوسیده) میریزیم و ترکیب می کنیم. بر روی سطح اصلی و بالای بستر کاشت اگه پیت ماس یا ورمی کمپوست یا خاک برگ یا کمپوست گیاهی اگه باشه خیلی بهتره است، ۱۰ عدد از بذرها در یک گلدون میریزیم. روی بذرها لایه نازکی از خاک بستر میریزیم. و ملایم آب میدهیم. مرتب چک می کنیم که بستر ما رطوبتش را از دست ندهد
بعد از یه هفته تا ده روز شاهد جوانه زدن بذرها خواهیم بود. به آنها رسیدگی می کنیم از جمله موارد در این زمینه این است که نور فراوانی داشته باشد و محیط کشت ما چرا که اگه نور نداشته باشه نشاهای ما علفی میشوند و خیلی نازک و بد فرم‌ می شود.  بعد از اینکه نشاها ۵ برگی شدن (حدود یه ماه بعد)هر نشا را به یه گلدون یا فاصله مورد نظر در باغچه انتقال میدهیم.
به جای گلدون از سینی نشا هم میتوانیم استفاده کنیم. مستقیم در گوشه ای از باغچه هم میتوانیم خزانه کردن رو انجام بدهیم.

اما نکات مهمش این است که :

رطوبت بستر حفظ شود.
بذرها رو عمیق نکاریم که خفه نشود

از کود حیوانی تازه استفاده نشه.
نور محیط کافی باشد.

در خزانه هم بهتره از هیچ کود تقویتی استفاده نکنیم.‌

 

 

 

نکات مهم در تولید نشا در گلخانه:

خب اگه بخوایم در گلخانه خودمون اقدام به تولید نشا کنیم چکارهایی باید انجام بدیم؟

1-ضد عفونی و قارچ کشی بستر خیلی مهمه و زمانی که قارچ کش می دهیم بهتره تا 24 ساعت بذر را نکاریم اما اگر به دلایلی مجبور به کاشت بذر بودیم یک روز بستر را آبیاری نکنیم.

2- در مورد کاشت بذرهایی مثل خیار یا کدو بهتره بذر بصورت افقی روی خاک قرار بگیره اگر بذر رو عمودی در خاک قرار بدیم ممکنه سر و ته بذر رو اولا اشتباه بگیریم که باعث دیر تر جوانه زدن و تمام شدن ذخیره بذر و چروکی برگ های لپه ای می شود.

3- بعد از کاشت بذر حتما باید هر روز آب بخوره و بعد از جوانه زنی یک روز در میان قارچ کش می دیم که قارچ نگیرند. در گلخانه ای که دمای آن بالاست گاهی مجبور به سه بار آبیاری هم میشویم.

4- محلول دهی تا قبل از تشکلیل اولین برگ حقیقی داده نمی شود.

5- شدت نور مناسب در خزانه 25 هزار لوکس است که حداقل آن 20 هزار و حداکثر 30 هزار است.

 

6- زمان انتقال نشا: اگر در سینی کاشتیم در خیار یک برگ حقیقی، در گوجه و فلفل و بادمجان 2 تا 3 برگ حقیقی باید تشکیل شده باشه و حتما ریشه باید پر شده باشه و گرنه بستر در حین انتقال می ریزه و به ریشه شوک وارد می شود. اگه نشا دیر هم منتقل بشه رشد متوقف می شه و گیاه شوک میبینند.

اگر در گلدان کاشتیم: در خیار 2 تا 3 برگ حقیقی و در گوجه و فلفل و بادمجان 4 تا 5 برگ حقیقی تشکیل شود برای انتقال مناسبه.

6- طول روز باید بین 12 تا 16 ساعت باشد و در زمستان از لامپ رشد باید استفاده شود و گرنه نشاها علفی و بد فرم می شوند.

7- دمای جوانه زنی: دمای شب و روز قبل از جوانه زنی باید برابر باشد و بعد از جوانه زنی 2 درجه از دمای روز کمتر باشد.

8- هر چی شدت نور پایین تر بود دما هم باید کمترشود و اگه شدت نور بالاست دما رو باید بالاتر نگهداریم.

9- در هوای ابری هم دما باید پایین تر بیاد.

10- در تابستان دمای مناسب خزانه برای توت فرنگی 22-24 درجه و برای صیفی جات 24-28 مناسبه و در زمستان 19-21 درجه و در صیفی جات 21-24 درجه.

با رعایت کردن نکات فوق می توانیم در گلخانه نشاهای خوب و قوی تولید کنیم. تولید نشای خوب اصل مهمی در یک دوره تولید موفق که با رعایت این نکات می تونیم به آن دست پیدا کنیم.