image

1401/02/21

معرفی آگلونما نقره ای

معرفی آگلونما نقره ای

آگلونما نقره ای، یا گیاه همیشه سبز چینی، متعلق به جنوب شرقی آسیاست. جایی که آگلونما، زیر نور تابان خورشید و در سایه درختان بزرگ استوایی آفتاب می‌گرفت و رشد می‌کرد. اما این گیاه زیبا در سال 1800 میلادی به انگلستان برده شد و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل شد. سایز کوچک و روش نگهداری کم دردسر آن باعث شده که آگلونما انتخاب بسیار مناسبی برای افراد تازه کار باشد. آگلونما نقره ای تقریبا به هیج مراقبت خاصی نیاز ندارد! تنها کمی نور و آب برای این گیاه محبوب کافی است. فقط کمی به آن توجه کنید و برایش زمان بگذارید، به سرعت با برگ‌های زیبای نقره ای رنگ خود، شکوه و زیبایی را به چشمان شما هدیه می‌دهد.
باید بدانید آن به گیاه شانس معروف است! باورها بر این است که این گیاه برای صاحب خود شانس می‌آورد. نام مستعار آگلونما گیاه شانس است.
با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه آگلونما نقره ای را بدانید.

روش نگهداری از آگلونما نقره ای

اگر در نگهداری از گیاهان مبتدی هستید، بهتر است از این گیاه شروع کنید. چرا که روش نگهداری گیاه آگلونما نقره ای آسان است و از همین جهت یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای افراد مبتدی به‌حساب می‌آید.


 

آبیاری

هنگامی که چندسانتی‌متر رویی خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. اگر گیاه برای مدت طولانی در خاکی خیس قرار بگیرد، برگ‌های آن زرد شده و شروع به ریزش می‌کنند.
خیس بودن بیش از حد خاک در نهایت سبب پوسیدگی ریشه خواهد شد. حدودا هفته‌ای یک الی دو بار آبیاری برای آگلونما کافی است. فراموش نکنید که باید در زمستان آبیاری را کاهش دهید.

اگر گیاه کمی حالت پژمردگی پیدا کرد، احتمالا الگوی صحیحی برای آبیاری آن در پیش نگرفته‌اید. پس در این صورت حتما خاک را مرتبا چک کنید و در صورت خشک شدن آن را سریعا آبیاری کنید. به طور کلی، هر چه یک گیاه بیشتر در معرض نور خورشید باشد به آبیاری بیشتری نیاز دارد و برعکس.

فراموش نکنید که چون آگلونما متعلق به مناطق گرمسیری است، به رطوبت علاقه فراوانی دارد. پس اگر محیط خشکی دارید، باید رطوبت هوا را افزایش دهید.

میزان نور

این گیاه به نوری کامل ولی غیر مستقیم نیاز دارد. مراقب باشید که هیچوقت این گیاه را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا ممکن است دچار سوختگی برگ‌ها شود. اگر خانه یا محل کار شما نور زیادی را دریافت نمی‌کند نگران نباشید، نکته‌ای که نگهداری از آگلونما را بسیار آسان‌تر کرده، این است که به خوبی در نور زیاد، متوسط و حتی کم نیز دوام می‌آورد. البته تا زمانی که نور به صورت غیرمستقیم به آن بتابد!

پس با هر میزان نور ورودی در منزل خود می‌توانید میزبان خوبی برای آگلونما باشید. می‌توانید آن را در نزدیکی یک پنجره نورگیری قرار دهید که با یک پرده نازک پوشیده شده است.
وجود فیلتری مانند پرده برای مکان‌هایی که خیلی نورگیر هستند ضروری نیست.
مرتبا آن را بچرخانید تا با دریافت میزان یکسان نور، تمام بخش‌هایش رشد برابری داشته باشند.

پس آگلونما در نور خیلی کم هم دوام می‌آورد. اما بهتر است آن را در معرض نور غیر مستقیم ولی کافی خورشید قرار دهید.آگلونما یکی از گیاهان مقاوم به سایه است.
پیشنهاد میکنیم 

رطوبت

این گیاه می‌تواند در محیط‌هایی با رطوبت کم زنده بماند اما برای یک رشد خوب و سرزنده بودن نیاز به رطوبت بالا دارد. می‌توانید برای تامین رطوبت این گیاه از دستگاه بخور، ریختن آب در سینی زیر گلدان (به شرطی که با گلدان در تماس نباشد)، قرار دادن چندین گیاه در کنار یکدیگر یا قرار دادن آگلونما نقره‌ای در محیط‌های مرطوب خانه مانند آشپزخانه اقدام کنید.
سعی کنید هیچوقت این گیاه را در کنار وسایل گرمایشی قرار ندهید زیرا این وسایل باعث خشکی محیط اطراف خود می‌شوند

 

 

کود دهی

اگر چه آگلونما نقره ای به تقویت خاصی نیاز ندارد. اما توصیه می‌کنیم برای بهبود کیفیت رشد، سالی یکی دو بار به آن کود اضافه کنید.
منظور از کود چندمنظوره مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. بهار و تابستان ایام خوبی برای کوددهی به آگلونما هستند.

خاک

تا زمانی که خاک عمل زه‌کشی را به درستی انجام می‌دهد، نیازی نیست از ترکیبات مختلفی برای قوی کردن آن استفاده کنید. برای بهبود زه‌کشی، حدود دو مشت پرلیت به ترکیب خاک اضافه کنید.

هرس کردن

در ادامه روش نگهداری گیاه آگلونما باید بگوییم، آگلونما به هرس کردن نیازی ندارد، البته تا زمانی که برگهای آن زرد شده باشند. این برگها و سایر برگهای ضعیف را از گیاه جدا کنید، بخصوص برگهایی که در بخش پایینی ساقه هستند.

به طور کلی، هر زمان که تصمیم گرفتید گیاهی را هرس کنید از چاقو و یا قیچی کاملا تمیز استفاده کرده و آن را در هر مرحله از کار ضدعفونی کنید. البته همانطور که گفتیم آگلونما نیازی به هرس شدن با ابزار ندارد. فقط صبر کنید تا برگهای ضعیف و در حال مرگ به مرحله‌ای برسند که به راحتی بتوانید آنها را با دست از گیاه جدا کنید.

تعویض گلدان

به طور متوسط، آگلونما باید هر یکی دو سال به گلدانی جدید منتقل شود. در این هنگام گلدانی بزرگتر انتخاب کرده و آن را با خاک تازه پر کنید. دقت کنید که گلدان دارای حفرات زه‌کشی متعددی باشد. البته گاهی نیازی به تعویض گلدان نیست. اگر گیاه خیلی بزرگ نشده بود، فقط کافی است خاک قدیمی را با خاکی تازه و غنی از مواد معدنی جایگزین کنید.